V metylovském muzeu se můžeme na chvíli vrátit do historie, přesněji do léta roku 1944, kdy došlo k nerovnému střetu amerických bombardérů a německých stihaček a právě jedno z těchto sestřelených amerických letadel dopadlo k nám do Metylovic.
Koncem léta 1944 bylo stále zřejmější, že se neodkladně blíží porážka “tisícileté” německé říše. V rámci tzv. “bitvy o benzín” došlo nad územím bývalého Československa k celé řadě leteckých bitev s vysokými ztrátami na obou stranách. Jednou z nich byla i letecká bitva nad Bílými Karpaty, která se odehrála před polednem 29. srpna 1944 na moravsko-slovenském pomezí, přibližně ve vzdušném prostoru vymezeném městy Piešťany, Trenčín, Zlín.
Několik set bombardovacích amerických letadel letělo z Itálie bombardovat významnou ostravskou průmyslovou aglomeraci, která produkovala pro německou válečnou mašinerií řadu klíčových produktů.
Cílem náletu na Ostravu byly strategické a průmyslové cíle. Nádraží v Moravské Ostravě se stovkami vagónů s vojenským materiálem a velké množství cisteren na pohonné hmoty.
Dále menší rafinerie na syntetický benzín v Přívoze a v Bohumíně. Navíc i průmyslová oblast ve Vítkovicích.
Uskupení stovek bombardérů B – 24 Liberator a B – 17 Flying Fortress mířících v ohromném homogenním svazu na sever v doprovodu zpočátku více než dvou set amerických stihaček, uzavírala 20. peruť. Tato letka sedmi letadel se začala za zbytkem svazu, výrazně opožďovat a posléze zcela opustila sestavu 2. bombardovací skupiny. Postupně se k ní připojily další tři zpozdilé stroje, které vypadly ze svých sestav z jiných letek.
Německá protivzdušná obrana pozorně sledovala pohyb celého svazu a neuniklo jí zpožďování této letky. Útok německých stíhačů se proto zaměřil na tuto 20. peruť, která navíc byla v době napadení zcela bez stíhacího doprovodu. Těchto 10 pomalých bombardérů naložených bombami a s plnými nádržemi benzínu se proti výrazné přesile rychlých německých stihaček stalo prakticky bezbrannými. Během několika minut byly sestřeleny a dopadly na zem především v okolí města Slavičína. Dva letouny dopadly na nedalekém Slovensku a jeden při cestě zpět v Maďarsku. Poslední letadlo č. 118 doletělo, až nad Beskydy a zde se zřítilo v katastru obce Metylovice.
Celkem v letecké bitvě zahynulo 41 amerických letců, 55 jich skončilo v zajetí a dožilo se konce války. 4 další piloti se po seskoku padákem zachránili, vyhnuli se zajetí a dříve nebo později do připojili zpět k americké armádě.
Výstava v muzeu nám v kontextu popisuje průběh a aspekty bitvy, osudy jednotlivých letadel a jejich osádek. Hrdinské a mnohdy tragické příběhy pilotů nám vypovídají o vysoké morálce a vyzralém charakteru těchto mladých mužů, kteří daleko od své vlasti, bránili s nasazením života, svobodu a demokracii proti totalitě.
Speciální část bude zaměřena na poslední let bombardéru č. 118.
Budou podány i nové, málo známé informace o škodách a následcích, které způsobil tento nálet pro město Ostravu a její obyvatele.
Putovní výstava je součástí projektu k 70. výročí této letecké bitvy. Je pořízená především z grantu EÚ.
Je majetkem Muzea Bojkovska, které ji do našeho muzea zapůjčilo.
Výstava začne vernisáži v neděli 29. března v 16. hodin a potrvá do neděle 12. dubna.
Muzeum je otevřeno vždy v sobotu a neděli od 14 do 16 hodin.
Vstupné je 20.- Kč, senioři a mládež 10.- Kč.
Současně můžete shlédnout stálou muzejní expozici „KOŽANE MĚSTO“, která dokumentuje slavnou historií řemenářství obce, která se proslavila hlavně výrobou bičů.
Zvou organizátoři výstavy – Občanské sdružení Koňské nebe a Obec Metylovice.
Milan Hajdušek